איפה יש יותר קפאין: בקליה בהירה או בקליה כהה?

באיזה קפה יש יותר קפאין: בקליה בהירה או בקליה כהה? התשובה - זה תלוי!

הגיע הזמן לנפץ את המיתוס הנפוץ ביותר, שקפה בקליה כהה מכיל יותר קפאין מקפה בקליה בהירה. הסיבה לטענת הדוגלים בטענה זו היא שקפה בקליה כהה מכיל יותר קפאין בגלל הטעם החזק.

יש כמובן כאלו שיש להם דעה מנוגדת וטוענים שקפה בקליה בהירה מכיל יותר קפאין מקפה בקליה כהה, הסיבה לטענת הדוגלים בטענה זו היא שהקפאין בקפה בקליה כהה "נשרף".

המציאות היא שזה ממש לא נכון. למעשה, תכולת הקפאין בשניהם כמעט זהה. קפאין "נשרף" או יותר נכון מתנדף בטמפרטורה של מעל 3150 צלזיוס בעוד שבקליה, אפילו בקליה כהה מאד הטמפרטורה לא עולה על 2400 צלזיוס.

עכשיו עולה השאלה האם במשקה בכוס הקפה שהופק מפה שנקלה בקליה כהה יש יותר קפאין מאשר במשקה קפה שהופק מקפה שנקלה בקליה בהירה? תלוי איזו כמות קפה טחנתם.

לפני שאסביר מה קורה במשקה, חשוב להזכיר. ככול שקליית הקפה נמשכת פולי הקפה מאבדים נוזלים והופכים קלים יותר ונפחם גדל. פולי קפה בקליה בהירה מפסידים כ- 15% עד 17% ממשקלם ונפחם גדל עד כדי 60% עד 70% יותר בנפחם. ואילו פולי קפה בקליה כהה מפסידים 18% עד 20% ממשקלם ונפחם גדל עד כדי 100% יותר בנפחם.

ועכשיו לנושא המשקה. אם הפקתם את המשקה עם קפה טחון במשקל קבוע, למשל 9 גרם. הרי בגלל שקפה קלוי כהה הוא יותר קל נשתמש ביותר פולי קפה כדי ליצר את אותם 9 גרם. ולכן נקבל יותר קפאין.

למבחר פולי קפה שטרנס - קפה בקלייה ייחודית לחצו כאן 

לעומת זאת אם בחרתם לטחון נפח קבוע של פולים למשל 100 מיליליטר של פולים, הרי כמובן שתקבלו יותר פולים קלויים בהיר כי נפחם קטן יותר. ומכאן שבמשקה שהופק מפולים שנקלו בקליה בהירה, תקבלו יותר קפאין.

הערה: פוסט זה תורגם מתוך פוסט שנכתב באתר Scribblers Coffee ב-6 באפריל 2011
קליה בהירה או כהה - איפה יש יותר קפאין?

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום