פרקולטור - Percolator
את הפרקולטור אפשר להגדיר, בן כלאיים של קפה פילטר ומקינטה, הפועל בצורה מחזורית. מצד אחד המים עולים בצינור כמו במקינטה, אך בניגוד למקינטה הם לא עוברים דרך הקפה בעליה, אלה מטפטפים על הקפה מלמעלה, ומחלחלים דרך הקפה כמו בקפה פילטר.

הפרקולטור נרשם כפטנט בארה"ב בשנת 1889 ע"י הנסון גודריך (Hanson Goodrich) אך יש הטוענים שלמעשה הפרקולטור הומצא ע"י מדען בריטי בשם בנג'מין טומפסון (Sir Benjamin Thompson) שכונה הרוזן רומפורד (Count Rumford) ושופר ע"י ג'ימס מאסון (Franklin, Massachusetts) מפרקלין מסצ'וסטס ב-1865 שגם רשם עליו פטנט בארה"ב וקרא לו פרקולטור, למרות זאת, בשני המקרים הללו המים לא עלו בצינור כלפי מעלה ולכן הם יותר מתאימים להחשב כקפה פילטר בטיפטוף.

מבנה הפרקולטור

הפרקולטור בנוי מקומקום שלתוכו מכניסים צינור העובר במרכז הקומקום מהתחתית ועד לראש הפרקולטור. בקצה התחתון של הצינור יש כיפה קטנה המאפשרת לצינור להשען על התחתית אך עדיין לאפשר למים לחדור מהצדדים לתוכו. לחלק העליון של הפרקולטור מכניסים מיכל קפה (כשהצינור עובר דרכו במרכז) המחורר בתחתיתו.
המכסה בדרך כלל שקוף ומאפשר לראות את צבע הקפה ולהחליט מתי להפסיק את פעולת הפרקולטור.
פעולת הפרקולטור
כאשר מניחים את הפרקולטור על מקור חום, שיכול להיות חשמלי או גז, המים בחלק התחתון מתחילים להתחמם והבועות שנוצרות מתחילות לעלות בצינור ולהעלות איתם גם את המים הרותחים. המים מגיעים לחלק העליון של הפרקולטור ומותזים על הקפה.
המים החמים, שהתקררו מעט בחלק העליון הקר יותר, מחלחלים דרך הקפה ויורדים חזרה למים החמים.
התהליך נמשך, המים הופכים יותר חומים וממשיכים להתחמם. רצוי להפסיק את הפעולה לפני שכל המים רותחים והקפה יאבד מטעמו העדין.
יש מכשירים חשמליים עם מנגנון המפסיק באופן אוטומטי את פעולת המכשיר בעיתוי הנכון.
פרקולטור

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום