מטחנה ידנית

למה להשתמש בכלל במטחנת קפה ידנית?

היתרונות של מטחנה ידנית עשויים להפתיע אתכם.

האם אתם מעדיפים לשתות קפה שנטחן לפני שבוע, או קפה טרי שנטחן כרגע? קפה טחון מתחמצן במהירות גבוהה מאד לעומת פולי הקפה. ולכן טעמם משתנה.

נסו לבצע טעימה עיוורת של קפה שנטחן זה עתה וקפה שנטחן שבוע קודם ונשמר בשקית. תגלו שההבדל עצום. ויותר מזה אם תבדקו כעבור חודש, רוב הסיכוי שהקפה הטחון יהיה ממש מעופש. ולכן, כל מי שאוהב קפה ומכיר את ההבדל, מעדיף לטחון ממש לפני הכנת הקפה.

אבל למה דווקא מטחנה ידנית? יש עוד מטחנות בשוק.

אפשר לחלק את המטחנות לשלשה סוגים שונים: מטחנת להבים, מטחנת סכינים משוננים ומטחנה ידנית.

1 - מטחנות להבים היא מטחנה עם 2 להבים מסתובבים במהירות ומפצחים את פולי הקפה.

מטחנות אלו הן הנפוצות ביותר, במיוחד בגלל המחיר הנמוך, מהירות הטחינה וגודלן הקטן. אך יש להן גם מספר מגבלות רציניות:

עובי הטחינה תלוי במשך הזמן שהסכינים מסתובבים. עובי הקפה הנטחן אינו אחיד, הקפה מתחמם והן לא עקבית כלומר בטחינה של זמן, למשל 20 שניות כל פעם תקבלו תוצאה אחרת.

2 – מטחנות סכינים משוננות, מטחנות הקפה המקובלות בבתי הקפה ובבתי חובבי הקפה. במטחנה זו 2 סכינים עם שיניים המרוחקים מרחק קבוע אחד מהשני, טוחנים את הקפה לגודל אחיד בהתאם למרחק בין הסכינים.

מטחנות אלו מהירות, מדויקות, ובדרך כלל גם עקביות. אך (תמיד יש אך, לא?) יש להן מספר חסרונות: מחיר יקר יותר, עוצמת רעש גבוהה יותר, הם מחממות את הקפה וכמובן חייבים מקור חשמל כדי להפעילם.

  1. מטחנות קפה ידניות שיש בהן סכינים משוננות, בדרך כלל קוניות, ומופעלות בעזרת סיבוב ידית.

מטחנות אלו מעניקות למשתמש כמעט את כל הטוב במטחנות: בדרך כלל מטחנה קטנה, זולה בדרך כלל, לא מחממת את הקפה, ללא חשמל, קל להפעלה וקלה לכוון. אלו חלק מהסיבות שמטחנות אלו הפכו לבחירה המועדפת על קהילה הולכת וגדלה בעולם הקפה שמוכנים להשקיע קצת מאמץ כדי לקבל קפה איכותי. ושוב, אבל, כמובן יש למטחנות אלו 2 חסרונות העשויים להשפיע על ההחלטה: הן דורשות מאמץ (לא קשה במיוחד אבל בכל זאת) והטחינה איטית, כלומר לוקח יותר זמן לטחון מנת קפה מאשר במטחנה חשמלית.

להלן חלק מהסיבות שבגללן אני ממליץ על מטחנה ידנית:

  1. מחיר – בדרך כלל מטחנות זולות ביחס למטחנות חשמליות
  2. ניידות – מי שיוצא לשטח או נוסע לנופש בבית מלון (הקורונה קצת דופקת אותנו עכשיו, לא?) ורוצה קפה טורקי, מקינטה או כל משקה קפה אחר יכול לטחון בבית או לטחון בשטח עם מטחנה ידנית.
  3. רמת רעש – אני מתעורר מוקדם בבוקר ורוצה לשתות את הקפה שלי. הפעלת מטחנה חשמלית כבר גרמה לוויכוח של "למה אתה לא יכול לטחון בערב?" או "יופי, הערת אותי" אז כדי להימנע מזה, מטחנה ידנית, שהיא שקטה מאד, היא הפתרון.
  4. התהליך – ברור שסיבה זו לא מתאימה לכל אחד, מי שאוהב, מהר ועכשיו מטחנה זו, כפי הנראה, לא תתאים לו. לא פעם אנו נתקלים באנשים המשקיעים זמן בפעילויות שונות כגון גינון, שיפוץ אופנוע, הכנת לחם, וכדומה. תמיד ניתן למצוא פתרון לבצע פעילויות אלו בצורה חלופית ונוחה ע"י שכירת גנן, מוסך או לרכוש לחם בסופר. אז למה אנשים בכל זאת עושים זאת? מכיוון שהם אוהבים את התהליך. הנוחות במקרה זה אינה רלוונטית. תחושת הגאווה שמובילה ביצירת משהו שווה הרבה יותר מהזמן שלוקח לעשות את זה. שימוש במטחנת קפה ידנית מאפשר למשתמש לעשות "הפסקה" ממרוץ היום יום ולהשקיע 5 דקות ברוגע של סיבוב הידית כדי לקבל קפה איכותי. הקפה שתלגמו הוא התגמול על ההשקעה.

יותר מכל, טחינה קפה ידנית מקרבת אתכם למשקה שאתם אוהבים.

מטחנת קפה ידנית

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום