שטיפת קירור – Cooling Flush
שטיפת קירור היא פעולה שיש לבצע במכונות מקצועיות במיוחד כאלו עם מחליף חום.


במאמר על (שטיפה נגדית - Back Flush) הסברתי את העיקרון של השסתום התלת כיווני, המשחרר את כל הלחץ שהצטבר מעל הקפה בזמן החליטה.  שחרור הלחץ גורר איתו שאריות קפה המצטברות על רשת הפיזור (Shower).

ולכן, בכל מכונה מקצועית, לפני שמחברים את ידית החליטה (פורטהפילטר) למכונה להכנת קפה, מומלץ להזרים מים נקיים (Flush) כדי לנקות את שאריות הקפה שהצטברו על רשת הפיזור.

במכונות עם מחליף חום (Heat Exchanger) חייבים לבצע שטיפה, לא רק כדי לנקות את רשת הפיזור, אלא במיוחד כדי לקרר את המים שיעברו על הקפה.
הסבר:
במכונות מקצועיות עם מחליף חום יש למעשה שני מערכות מים.
-
אחת המיועדת לאספרסו, והטמפרטורה שלה צריכה להיות בסביבות 92 מעלות +- 5 מעלות.
-
שניה מערכת המים החמים המשמשת גם לקיטור להקצפת החלב וגם למים חמים לתה, או משקאות מבוססי מים אחרים, והטמפרטורה של המים במערכת זו נעה בסביבות 120 מעלות. (במכונות מתקדמות ניתן לקבוע את הטמפרטורות)
לשתי המערכות יש גוף חימום אחד, המחמם את דוד המים החמים ואילו דוד האספרסו מתחמם מהמים שעוטפים אותו.
הבעיה, כאשר המכונה עומדת זמן מה, המים בדוד האספרסו מתחממים יתר על המידה ולפעמים אפילו רותחים. לכן חייבים לשחרר קצת מים מראש החליטה לפני שעושים אספרסו, כדי לקרר את המים במערכת האספרסו לטמפרטורה מתאימה לאספרסו, ולא לחלוט את הקפה בטמפרטורה גבוהה מידי ולשרוף את הקפה.
והשאלה שחוזרת על עצמה. כמה זמן לשחרר מים בשטיפת הקירור?
והתשובה: בהתאם לטמפרטורת המים. אם רואים שהמים היוצאים הם רותחים ויוצאים הרבה אדים ממשיכים עוד כמה שניות עד שרואים שהמים נרגעים.

שטיפת קירור – cooling flush

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום