קסקרה - Cascara

מאז התגברות המגמה של קפה פילטר במזיגה ישירה (pour-over) וקפה בחליטת פלנג'ר ובמקביל הגידול הגובר לתה, ענפי הקפה הייחודיים (specialty coffee) והתה עברו שינויים רבים בשנתיים האחרונות. בין ההתפתחויות הללו הופיע משקה אקזוטי חדש קסקרה (cascara), המכונה גם תה דובדבני הקפה. בעוד שהמשקה צץ לאט בבתי קפה ברחבי העולם, עדיין קשה למצוא אותו. ככזה, מי שעוד לא נתקל בקסקרה, סביר להניח שהוא סקרן לגבי משקה זה.

פרי הקפה

קסקרה, שפירושו בספרדית "קליפה", "קליפה" או "עור" הוא קליפותיהם המיובשות של דובדבני הקפה. קליפות עיסה אלה נאספות לאחר הוצאת החרצנים (שהם אלו פולי קפה) מהדובדבנים. לאחר מכן הם מיובשים בשמש לפני שהם נארזים ונשלחים. שקיות מיובשות של דובדבני קפה אינן דומות לשקיות תה - ההבדל הוויזואלי העיקרי הוא חתיכות הדובדבנים מעט גדולות יותר מעלי התה ויש להם מראה הדומה לצימוקים מיובשים או לקליפת אגוז. החלק הטוב בכל התהליך הזה הוא שלא רק שהוא מאפשר להשתמש בפרי הקפה בצורה יצירתית, אלא שהוא גם ידידותי לסביבה. בדרך כלל דובדבני הקפה נחשבים כתוצר לוואי של תהליך הכנת הקפה ונזרקים כפסולת או משמשים כקומפוסט. כעת נעשה שימוש בדובדבני הקפה כדי לייצר משקה ייחודי משלהם. (תמונה - מתוך www.freshcup.com)

קסקרה נמצאת אי שם בצומת בין הקפה לתה - למרות שהיא מגיעה מצמח הקפה, למשקה אין טעם של קפה. קסקארה מתואר לעתים קרובות כבעלי טעם מתוק ופירותי עם תווים של שושנה, היביסקוס, דובדבן, דומדמניות אדומות, מנגו או אפילו טבק. כמו כן, התה אינו מכיל קפאין באותה כמות כמו בקפה. בפוסט "קסקרה וקפאין" הוא מציין שבבדיקה שנעשתה במעבדה בגרמניה כדי לבדוק בדיוק כמה קפאין מכיל המשקה. ברישום סיכום הבדיקה נאמר: "כצפוי, ליחס בין קסקרה למים יש השפעה על תכולת הקפאין של המשקה הסופי, בעוד שנראה כי זמן החליטה לא כל משנה עם זאת, באופן מפתיע מצאנו שתכולת הקפאין נמוכה למדי. אפילו בחליטה החזקה והארוכה ביותר, תכולת הקפאין של קסקרה הגיעה ל 111.4 מ"ג / ליטר, בהשוואה לטווח רחב של כ- 400-800 מ"ג / ליטר בחליטת קפה."

אמנם קסקרה זה לא בדיוק קפה, אבל המשקה הוא גם לא תה. מכיוון שקסקרה מגיעה מזן הקופאה (Coffea) ולא מצמח התה הידוע קמליה סינית (Camellia sinensis), לא ניתן לסווג אותו כתה אמיתי. גם הקסקרה אינה בדיוק מה שאנשים מדמיינים כאשר הם חושבים על תה צמחים, שכן הקסקרה עשויה מפירות ולא מעשב. עם זאת, ישנם מספר חליטות פירות, כך שאולי הקטגוריה הטובה ביותר עבור קסקרה היא חליטת פרי.

תה דובדבן קפה עשוי להיות משקה חדש אצלנו, אך הוא פופולרי באזורים אחרים בעולם מזה זמן. על פי הפוסט " לצפות בתה הטוב קסקרה" (Buena Vista Cascara Tea)

של ספקי הקפה מלבורן סוחרי קפה, חקלאי קפה בתימן ובאתיופיה למעשה מייבשים ומבשלים

דובדבנים כאלה במשך מאות שנים - אולי עוד לפני שחרצני הדובדבן שימשו לייצור משקה

הקפה. המאמר ממשיך וטוען, "במדינות אלה הדובדבן המיובש לרוב משופע יחד עם תבלינים כמו ג'ינג'ר, אגוז מוסקט או קינמון כדי להכין משקה ריחני המכונה חאשאר (hashara) באתיופיה או קישר (qisher) בתימן." המשקה פופולרי עד היום במדינות אלה והוא נצרך לעתים קרובות יותר מקפה בתימן, מכיוון שהוא פחות יקר.

בעוד שקסקרה מיוצר זה מכבר בתימן ובאתיופיה, מגדלי הקפה בדרום אמריקה החלו גם לייצר ולמכור קסקרה ואף לייצא אותו למשל דרך סוויטמריה (sweetmarias.com).

כמו ברוב החליטות, הקסקרה מיוצרת על ידי הטבלת דובדבני הקפה המיובשים במים חמים. מכיוון שחליטת דובדבני הקפה חדש יחסית, אין מתכון מדויק לחליטת המשקה המושלם, מה שמספק מקום לבתי קפה להתנסות ביחסים בין מים לתה וזמני חליטה שונים. כהנחיה כללית, לוקחים כף גדושה של כחמישה עד שבעה גרם קסקרה ביחד עם 240 מיליליטר של מים חמים אבל לא רותחים וחולטים את המשקה באמצעות פלנג'ר או באמצאות מסנני תה. בעוד הקסקרה כבר מתוקה למדי, יש אנשים שממליצים על קצת דבש או סוכר לתוספת טעם. אפשרות נוספת היא להוסיף למשקה ג'ינג'ר, אגוז מוסקט או קינמון כדי לקבל את משקה הקישר מתימן.

אפשר להכין את הקסקרה גם כמשקה קר. לוקחים בערך 6 כפות חליטה על חצי ליטר מים קרים. מניחים את החליטה במים במקרר למשך 24 שעות. מסננים ונהנים.

לרכישת מתקן חליטה לחצו כאן 

קסקרה - cascara

השאירו תגובה

כל התגובות עוברות אישור לפי פרסום